>Viddeforedrag - Peter Aalbæk Jensen<


Filmselskabet Zentropa har i Cannes solgt rettighederne til instruktøren Susanne Biers kommende film, "Efter brylluppet", til det amerikanske marked.

- Det må være første gang, at en dansksproget film sælges til USA, før filmen er færdig, fortæller Zentropas direktør, Peter Aalbæk Jensen. Aftalen er indgået med selskabet IFC Entertainment, og den vil ifølge Peter Aalbæk indbringe "et pænt, etcifret millionbeløb". Det er noget nær det samme beløb, som Zentropa venter at indkassere på en aftale om rettighederne til at distribuere Lars von Triers Cannes-bidrag, "Manderlay", i USA.

Den interesse, som førte til kontrakten om "Efter brylluppet" skyldes i høj grad, at det også var IFC, der købte og distribuerede Susanne Biers "Brødre" i USA.

Hendes ny film har Mads Mikkelsen, svenske Rolf Lassgård og Sidse Babett Knudsen i hovedrollerne. Historien er blevet til i et samarbejde mellem instruktøren og manuskriptforfatteren Anders Thomas Jensen. Den får dansk biografpremiere i begyndelsen af 2006, fortæller Peter Aalbæk Jensen.

I skal sgu' være stolte af at være nordjyder. Her er jo alt og I har gang i så meget, indleder den danske filminstruktør flest i verden har set uden tøj på. Men ikke alene har Peter Aalbæk Jensen smidt tøjet i en svømmepøl i Cannes, han er også en af de danskere, der er bedst til at tjene penge på andre landes fritid.

Ud af en omsætning på ca. 200 mio. kr. ligger fortjenesten på næsten 20 mio. kr.

- I skal simpelthen gå helt vildt efter det, I har som noget særligt - de store vidder. Sats altid anderledes end de andre - det har virket for mig, fortæller direktøren for Zentropa Film, som han har bygget op sammen med Lars von Trier.

-Og gå så sammen med andre regioner som jeres - bind jer sammen henover Kattegat og Nordsøen - tag Skotland med. Det gør vi, og det er ti gange bedre end at rende efter storbyerne, som alle de andre gør, opmuntrer Peter Aalbæk Jensen.